esmaspäev, 20. september 2010

Koolilapse päev alaku hommikusöögiga


Et laps jaksaks pika koolipäeva muretult vastu pidada, peab hommik algama hommikueinega. Just hommikusöök annab suurema osa päevasest jõuvarust.

Parim söök hommikuks on PUDER , aga kui puudub isu või on kiire, oleks hea kui on varutud külmkappi kohupiimakreemi või mõni puuvili.

Hommikusöök peab olema süsivesikurikas, organism saab süsivesikuid teraviljatoodetest, kartulitest aga ka puu-ja köögiviljast.

Õpilased ei peaks loobuma koolilõunast ega vahetama puhvetitoidu vastu. Kuid alati on võimalik koolis puhvetist energiavarusid täiendada! Kiireks energia-„süstiks” on aga šokolaad , kuid seda ei tohi liiga palju süüa ,arvestama peab sedagi, et peale suhkru ja rasva see suurt midagi ei sisalda.

Mida korralikumalt süüa (ajaline korrapära, õige toiduvalik ), seda parem on enesetunne, välimus, tervis, vaimsed ja füüsilised võimed.
Sa oled see, mida sööd !

Astrid Põldoja
kooli tervishoiutöötaja

kolmapäev, 5. mai 2010

Kooliaasta lõpp väsitab lapsed ära

Kooliaasta lõpus on tavapärane laste hinnete langus, õpimotivatsiooni vähenemine ja tujukuse kasv. Spetsialistid soovitavad vanemal asjasse tõsiselt suhtuda ja lapse muredega tegeleda, et haridusse ei jääks lünk ega tekiks käitumisprobleemid.

Loe veel: http://www.rajaleidja.ee/?id=103873

kolmapäev, 7. aprill 2010

Eksamiteks valmistu targalt!

Peagi on käes kaunis suvepäev, kui kõikidele õpilastele makstakse palka tunnistuste, diplomite, aukirjade jne näol. Et palga asemel ei makstaks malka, tasub ettevalmistusi kokkuvõtvateks töödeks - eksamiteks alustada juba aegsasti.

Eksamiteks oled teinud ettevalmistusi kogu kooliaasta(te) vältel, kuid tõenäoliselt soovid enne suurt katsumist veel materjale üle korrata. Enne alustamist tee üks mõtterännak ja kujutle, kuidas sisened juba eksamiruumi, sa oled ette valmistunud ja rahulik, täidad kõik ülesanded, mida sinult oodatakse, heidad veel viimase pilgu ning lahkud ruumist. Sa oled rahulolev, sest said just selle hinde, milleks olid valmistunud! Mis hinde sa eksamil said?

Et oma eesmärki ellu viia, selleks on hea teha plaan, kuidas õppima kavatsed hakata ja milliste teemadega tegelemine vajab rohkem aega. Planeerides lood pildi, kui palju aega ja energiat õppetükkidele kulub ja kui palju oled valmis panustama. Kindlasti kasuta ära õpetaja poolt pakutavad konsultatsioonitunnid, kuid eriti tõhus on, kui lähed sinna ettevalmistunult oma küsimustega, mis iseseisva õppimise käigus tekkinud.Õppimine tasub jaotada lühemateks-pikamateks etappideks, mille vahepeal lubad endale puhkehetki, sest puhanud inimene on tulemuslikum. Kui oled teinud plaani, siis asu plaani ellu viima ehk tegutsema ehk õppima!

Siia sobib üks lugu: Kaks meest lõhkusid kogu päeva puid. Üks neist töötas higi pühkimata hommikust õhtuni ja tööpäeva lõpuks oli tal jalge ees suur hunnik halge. Teine mees lõhkus umbes 50 minutit korraga ja pidas siis kümneminutilise pausi. Aga kui päike loojus, oli tema haluhunnik märksa suurem. „Kuidas sa suutsid minust rohkem puid raiuda?” küsis lakkamatult töötanud mees. Tema elukogenud kaaslane aga vastas: "Kui peatusin puhkama, teritasin ka kirvest..."

Kuigi oled eksamiks piisavalt valmistunud, võib juhtuda, et ärevusega „lööb pea justkui tühjaks“ ja midagi ei tule enam meelde. Selleks on oluline, et oskaksid ennast lõdvestada!Uurijad (Peveler ja Johnson, 1986) avastasid, et lõdvestumine suurendab positiivse info kättesaadavust mälust ja muudab seetõttu ohuga seotud mõtetele alternatiivide leidmise hõlpsaks.

Kui inimene tunnetab ärevust, sisaldab tema reaktsioon kolme erinevat komponenti:

  • Füsioloogilist komponenti (südame pekslemine, higistamine, lihaste pinge);
  • Käitumislikku komponenti (vältimine, põgenemispüüd) ja
  • Tunnetuslikku komponenti (negatiivsed mõtted: „ma kukun kokku“, „ma ei saa hakkama“).

Nende komponentide tugevus on erinevatel inimestel erinev, kuid ühine on füsioloogilise muutuse kogemine, millele järgneb negatiivne mõte, mis süvendab füsioloogilist muutust, moodustades nõiaringi. Nõiaringist välja murdmiseks on füsioloogilisele reaktsioonile keskendumine ja selle kontrollima õppimine.

  • Keskendu oma hingamisele – hinga sügavalt sisse (kõht liigub väljapoole) hoia hetk hinge kinni ning hinga rahulikult välja (kõht liigub selgroo poole).
  • Tee aeglaselt pea ringe (paar korda üht ja teistpidi).
  • Tõsta õlad üles ja lase alla kukkuda; raputa õlgu. Värista end üle keha.
  • Tõsta käed ette – suru sõrmed rusikasse ja siruta jälle välja, raputa käsi.(Vera Peiffer (1997). „Mõtle positiivselt“. Eesti raamat)
  • Sisenda endale:
  • Ma olen rahulik!
  • Annan endast parima ja mitte rohkem!
  • Ma pole ei esimene ega ka viimane, kes siin „higistab“ ja ellu on jäänud.
  • Kindlasti pole see kõige olulisem eksam, mida elus veel sooritama pean.
  • Nii naiivselt kui see ka ei kõla: kui sulgub üks uks, siis avaneb uus ning homme paistab jälle päike!

Niisiis: ära unusta, et vajad õhku – hinga, Sa oled hästi valmistunud, rahulik ja viid ellu oma eesmärgi!

Tugevat närvi ja hääd põrumist!

Lastevanemate koolil lõppes õppeaasta:)

Tänavu tegelesime järgmiste teemadega: lapse seksuaalne areng (Irje Tammeleht), suhtlemine teismelisega (Auli Saveljev, Tiit Kõnnussaar), lahutus ja kaasaegne perekond (Marika Kivik)ning kuidas suunata lapsi lugemise juurde (Aidi Vallik).
Loodetavasti said osalejad oma küsimustele vastused, leidsid kinnitust, et on õigel teel ning ehk kuulsid ka midagi uut, kuidas oma järeltulijate ja iseendaga paremini hakkama saada. Head suhted oma lastega on kindlasti üks elu prioriteetides ning kui lastevanemate kooli üritused on suurendanud teie rahulolu ja seeläbi tõstnud ka elu kvaliteet, siis võime meiegi toimunust heameelt tunda.
Tahame tänada kõiki lektoreid ja osalejaid, kes võtsid vaevaks õhtul peale päevatööd tulla ja rikastada oma küsimuste-arvamustega vestlusringi.
Et järgmisel aastal huvipakkuvaid teemasid ja lektoreid pakkuda, ootame teie mõtteid, arvamusi, ettepanekuid, kas siis siia või meilile anu.parn@kiili.edu.ee
Rõõmsate kohtumisteni uuel õppeaastal!

reede, 5. märts 2010

Enesearengu grupp noortele 15-18a.

Esmaspäeviti 29.märts; 5.aprill; 12.aprill; 19.aprill; 26.aprill
Kell 17.00 – 19.30 Moreno Keskuses Süda tn 1


Igal nädalal toimuvad grupikohtumised annavad võimaluse olla, kuulata, jagada ja kõrvalt vaadata. Regulaarsed kohtumised kindlas grupis on turvaline võimalus uurida ennast ja seda kuidas ma tegutsen grupis – kes ma olen ja kuidas ma paistan teistele?
Me oleme kõik erinevad ja samas sarnased, võin avastada end peategelasena kellegi teise loos, üks kõik kui ebatavaline see ka ei oleks. Lugude jagamine saab toimuda siis kui austame igaühe ainulaadust ja mõistame oma rolli grupis. Me saame iseendaks vaid läbi suhete.
Grupitöödes, kus kasutatakse psühhodraama meetodi, playbacki, erinevaid kunsti ja muusikateraapia elemente, on võimalus uurida iseennast ja oma elu erinevaid situatsioone.

Osalustasu 1200 krooni (240 krooni üks kord)
NB! Eraisikutel on võimalik saada kursuse maksumuselt tulumaksutagastust. MTÜ Moreno Keskus, koolitusluba nr 4703HTM.

Gruppi viib läbi Triin Siiner
Triin Siiner on lõpetanud Tallinna Psühhodraama Kooli rakendaja eriala ja hetkel õpib lavastajakursusel. Noorte lähisuhteid ja seksuaalsust käsitleva raamatu ja filmi „MinaSinaMina” projektijuht, koolitaja ja Eesti Luguteatri näitleja. Töötanud erinevate gruppidega, eelkõige noortegruppidega ja seksuaalsust käsitlevate enesearengugruppidega.

Registreerumine ja informatsioon triin.siiner@mail.ee või 5114540

kolmapäev, 3. märts 2010

Ootame Teid taas kooli!

Käesoleva õppeaasta viimane Lastevanemate Kool toimub

17. Märtsil kell 18.00.

Teemaks „Kuidas suunata lapsi ja noori lugemise juurde”.

Lektoriks on Aidi Vallik, kes on 8-aastase emakeele- ja kirjandusõpetaja staažiga vabakutseline laste- ja noorsookirjanik.

Juttu tuleb

  • Lastele sobiva lugemisvara valimisest
  • Millised illustratsioonid millises vanuses sobivad
  • Milline osa lapse arengus on muinasjuttudel
  • Kuidas noored end raamatutegelastega samastavad
  • Anni-lugude tagamaadest

    Palju väärt nõuandeid, kuidas oma lapsele suunajaks ja toetajaks olla.

    Osavõtt tasuta.
    Eelnev loengule registreerumine on soovituslik, et võiksime arvestada sobivama ruumiga.
    anu.parn@kiili.edu.ee

    Olete teretulnud!

esmaspäev, 1. märts 2010

Aktiivsus- ja tähelepanuhäire koduleht

Aktiivsus- ja tähelepanuhäirega (ATH) laste kaitseks on nüüd loodudinternetilehekülg http://www.ath.ee , mis on suureks abiks õpetajatele ja lastevanematele saamaks esmast informatsiooni hüperaktiivsusest ning kasvatuslikest võtetest hüperaktiivsete laste kasvatamisel.

Sirje Grossmann-Loodi, ELFi juhataja sõnul on pea igas klassis jalasteaiarühmas vähemalt üks ATH tunnustega laps. „Laps ei oska seda küllöelda, kuid ta ootab end ümbritsevatelt täiskasvanutelt mõistvat jateadmistega rikastatud käitumist. Üsna sageli on nende lastega ainsakssuhtlusviisiks keelamine-karistamine-kurjustamine ja märkamata jäävadnutikus ja loomingulisus, abivalmidus ning õrnus ja suur soov olla hea laps.Koduleht annabki teavet sellest, kuidas neid lapsi toetada ning nendekasvatamisega toime tulla”.

ELF aitab lapsevanemaid ja õpetajaid Tallinnas, Tartus, Viljandis ja Pärnuskord kuus kogunevates tugirühmades, mis keskendunud ATH sümptomitele jasellega toimetulekule kodus ja koolis. Igas linnas tugirühma pole, agalapsi, kes ootavad täiskasvanutelt toetavat ja abistavat käitumist, on pärispalju. Euroopa Sotsiaalfondi rahastatud projekt “Tugistruktuuridhüperaktiivsetele koolilastele”, mille toel valmis ka www.ath.ee, võimaldabsel aastal luua uusi tugirühmi ja õpetaja-koolitusi.